In de digitale wereld is e-mailmarketing trending. Maar wil je ook het succes van je e-mailnieuwsbrieven kunnen meten, dan moet je de Top 5 Belangrijkste E-mailmarketing Statistieken kennen. Een overzicht en een korte uitleg van de Top 5:
1.Open Rate (percentage ontvangers dat de nieuwsbrief heeft geopend)
Het openingspercentage meet hoeveel ontvangers de e-mail daadwerkelijk geopend hebben. Een voorbeeld: 20% Open Rate betekent dat van de 10 e-mails die afgeleverd zijn in de inbox, er 2 daadwerkelijk geopend zijn. De Open Rate is een van de belangrijkste meetpunten. Volgens Smart Insight is de gemiddelde Open Rate 22,87% voor e-mailmarketing campagnes in alle bedrijfstakken.
Voor onze klanten realiseren wij een gemiddeld openingspercentage van 39,9%! Dit is het unieke openingspercentage. Bruto is het 87,2%, wat betekent dat de ontvanger de nieuwsbrief gemiddeld 2,2 keer opent.
2.Click Rate (doorklikpercentage)
Het klikpercentage geeft aan in hoeverre je de ontvanger echt hebt weten te boeien met de inhoud van je nieuwsbrief. Er zijn twee verschillende klikpercentages:
- Click Through Rate (CTR)
- Click To Open Rate (CTOR)
a.Click Through Rate
De Click Through Rate (CTR) geeft aan hoeveel mensen in je e-mail geklikt hebben ten opzichte van het totaal aantal mensen aan wie de e-mail verstuurd is en waarbij je e-mail daadwerkelijk in de inbox terecht is gekomen. Dus zonder de bounces. Het maakt hierbij niet uit of iemand je e-mail wel of niet geopend heeft. Je berekent de CTR als volgt: Aantal kliks in je e-mail / Aantal verstuurde e-mails – bounces x 100.
b.Click To Open Rate
De Click To Open Rate (CTOR) meet de effectiviteit van de inhoud van de e-mail. Het vergelijkt het aantal personen dat doorgeklikt heeft t.o.v. het aantal personen dat de mail daadwerkelijk geopend heeft. Je berekent de CTOR als volgt: Aantal kliks in je e-mail / Aantal geopende e-mails x 100.
Voorbeeld: Stel, je verstuurt twee verschillende e-mails: 100 A en 100 B.
- Uit de 100 e-mails A die je hebt verstuurd, hebben 10 personen de mail geopend en 5 personen doorgeklikt (CTR = 5%).
- Uit de 100 e-mails B, hebben 50 personen geopend en 10 doorgeklikt (CTR = 10%).
Zoals je kunt zien, is de CTR van e-mail B twee keer zo hoog, maar de CTOR van e-mail B is beduidend lager die van e-mail A:
- e-mail A: CTOR 50% (5 klikken t.o.v. 10 opens)
- e-mail B: CTOR 20% (10 klikken t.o.v. 50 opens)
Beide ratio’s beoordelen de kliks in je mail dus op een andere manier. Met de CTR kijk je vooral naar de overall performance van je e-mailnieuwsbrief, waarbij je te maken hebt met veel verschillende factoren. Terwijl je met de CTOR echt focust op de content van je e-mailnieuwsbrief.
Kort samengevat: als je wilt focussen op de inhoud van je e-mail, kijk dan naar de Click to Open Rate (CTOR).
3.Bounce Rate (percentage afgewezen e-mails)
Wanneer een e-mail door de server van een abonnee wordt afgewezen, wordt dit “E-mail Bounce” genoemd. Als dit gebeurt, ontvangt de verzender automatisch de melding dat de mail niet afgeleverd is. Er zijn twee soorten Bounces: Hard Bounce en Soft Bounce.
Bij Hard Bounce wordt de aflevering van de mail om verschillende – permanente – redenen tegengehouden. De belangrijkste reden is een ongeldig e-mailadres.
Bij Soft Bounce is het e-mailadres wel geldig, maar komt de e-mail terug vanwege bijvoorbeeld een te volle mailbox (=een tijdelijke oorzaak). De e-mailnieuwsbrief wordt door ons systeem nog 3 keer aangeboden. Als blijkt dat er na 3 keer nog niet wordt geopend, dan wordt het mailadres als Hard Bounce weggezet.
4.Spam Rate (percentage e-mails afgeleverd in spambox)
Dit betreft een overzicht van de e-mails die niet in de inbox, maar direct in de spambox belanden. Een hoge Spam Rate en/of een e-mailnieuwsbrief die in een spambox belandt, is onacceptabel! Er zijn bepaalde factoren die ervoor zorgen dat de e-mail wordt afgeleverd in de spambox van de ontvanger in plaats van in de inbox.
5.Churn Rate (uitschrijfpercentage)
Churn Rate is het percentage abonnees dat zich voor een bepaalde dienst heeft uitgeschreven. Een voorbeeld: een bedrijf is het laatste kwartaal gestart met 100 abonnees en verloor in de loop van het kwartaal 3 abonnees, dan is de Churn Rate 3%. Gemiddeld is de Churn Rate ongeveer 25% per jaar (in alle bedrijfstakken). Dit betekent dat de meeste bedrijven elk jaar 25% nieuwe e-mailadressen moet toevoegen om de grootte van de e-maillijst op peil te houden.
Het uitschrijfpercentage bij onze klanten is gemiddeld slechts 0,97%! Dit zeer lage uitschrijfpercentage wordt mede gerealiseerd door:
- kwalitatief goede nieuwsbrieven
- de juiste verzendfrequentie
- waardevolle informatie voor de lezers
Bekijk hier onze voorbeeld nieuwsbrieven.