We zien ze nog wel eens voorbijkomen: nieuwsbrieven met daarin emojis. Maar let op: de wijze waarop emojis ondersteund worden hangt af van de e-mailclient, het besturingssysteem en de browser. Emojis zien er daarom niet altijd hetzelfde uit!
Bijvoorbeeld: wanneer een emoji bekeken wordt in Gmail, waarbij gebruik gemaakt wordt van Google, zal deze er anders uitzien dan wanneer dezelfde emoji bekeken wordt in Yahoo en hierbij Mozilla Firefox gebruikt wordt. E.e.a. hangt namelijk af van de specificaties van de ontvanger.
Er kan dus een verschil zijn in hoe de emoji er op jouw computer uitziet en hoe deze eruitziet bij de ontvanger!
Een voorbeeld:
Wanneer gebruikers een verouderd besturingssysteem, browser of e-mailclient hebben, kunnen zij de emoji zelfs helemaal niet zien.
Het is dus erg belangrijk om goed te kijken naar je e-mailstatistieken om te bepalen of je wel of geen gebruik wilt maken van emojis in je nieuwsbrief. Kijk in je statistieken welke systemen de lezers gebruiken. Wanneer je besluit emojis te gebruiken, plaats er dan niet overdreven veel. We zien bij diverse nieuwsbrieven dat het bijna ‘een wedstrijd’ is om er zoveel mogelijk te plaatsen. Hiermee schiet je je doel voorbij!
Ook hierbij geldt: testen, testen en nog eens testen!
Bekijk hier onze voorbeeld nieuwsbrieven.