Dit keer schrijf ik eens niet over e-mailmarketing, maar over LinkedIn. En dan met name over het LinkedIn profiel, dus het visitekaartje van jezelf (en uiteindelijk ook van het bedrijf).
Zelf nodig ik regelmatig mensen uit om te connecten en tegelijkertijd krijg ik ook de nodige connectie verzoeken. Daarbij zijn mij de afgelopen tijd een aantal dingen opgevallen, namelijk:
- Mensen gebruiken geen professionele/zakelijke foto.
- Er wordt geen headerafbeelding getoond.
- Er staan geen websites en/of telefoonnummers vermeld bij de contact info.
- Er wordt geen samenvatting weergegeven van de betreffende persoon.
- De interesses liggen niet altijd in hetzelfde vakgebied.
En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan. Naar mijn idee laat je hierdoor heel veel kansen liggen! Waarom wordt er wel veel geld uitgegeven aan een goed en mooi visitekaartje om mee te geven aan de klant, terwijl op internet je visitekaartje niet up-to-date is…?!
Je (potentiële) klanten kijken ook op LinkedIn. Tegenwoordig doet bijna iedereen dat: snel even kijken met wie je te maken hebt. Dat geeft je alvast wat kennis voordat je het gesprek ingaat.
Hoe kan je LinkedIn voor je laten werken?
- Zorg dat je een “all Star” profiel hebt, plaats afbeeldingen die een goed beeld geven wie je bent en wat je doet.
- Zorg ervoor dat er geen excuus meer is om niet met je in contact te kunnen komen. Denk hierbij aan je telefoonnummer, je zakelijke e-mailadres en de website van het bedrijf waar je nu werkzaam bent.
- Vertel ook wat je bezighoudt en waarom je doet wat je doet.
- Deel updates, like updates en laat zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied.
- Volg de doelgroep waarmee je zaken zou willen doen.
- Link met je klanten, vraag of ze willen connecten.
En uiteindelijk komt dan toch weer de connectie met e-mailmarketing:
Wanneer je lijst met connecties groot genoeg is en relevant is (dus niet-automotive gerelateerd!), dan kan je deze downloaden en je connecties een e-mail sturen met de vraag of ze lid willen worden van je e-mailnieuwsbrief. Wist je dat ongeveer 10-15% zich hiervoor aanmeldt?
Let op: stuur deze e-mail wel op de juiste manier, dus dubbel opt-in en AVG-proof!
Door te combineren, creëer je weer kansen!