Binnen e-mailmarketing kan er heel veel gemeten worden: het openingspercentage, het afleverpercentage en noem maar op. Een andere mogelijkheid om te meten is door gebruik te maken van de UTM code van Google.
Wij voegen deze code toe aan de nieuwsbrieven waarvan we zeker weten dat onze klanten (autodealerbedrijven) gebruikmaken van Google Analytics. Van een aantal hebben we de inloggegevens, zodat we kunnen meekijken naar de statistieken. We bekijken natuurlijk de standaard statistieken, maar daarnaast zijn we aan het experimenteren gegaan om te kijken wat er nog meer te ontdekken valt binnen Google Analytics.
Zo maakte ik een selectie waarbij ik per pagina kan zien wat de bron is, dus waar komt de bezoeker vandaan? Weet u bijvoorbeeld hoe vaak uw werkplaatsafspraak-pagina wordt bezocht en via welke bron dit gaat?
In onderstaande afbeelding kunt u bijvoorbeeld zien dat in de maand januari 2019 de pagina ‘Afspraak maken’ 137 unieke paginaweergaven heeft. Wat we verder in het overzicht zien is dat er 3 verschillende nieuwsbrieven zijn gebruikt om op de pagina ‘Afspraak maken’ terecht te komen. (Een nieuwsbrief van januari 2019, van november 2018 en van oktober 2018.)
Dit geeft ook maar weer eens aan waarom regelmaat in het versturen van de nieuwsbrief zo belangrijk is.
Van de 137 unieke weergaven komen er 16 via de nieuwsbrief! Dat is 11,7%. In dezelfde periode zijn er ook Facebook berichten geplaatst met linkje naar deze pagina. Slechts 0,73% verkeer naar deze pagina!
Dus, meten is weten! Op deze manier kunt u ook uw gehele website eens goed doorlopen. Welke pagina’s worden goed bekeken en via welke bron komt het?