Binnen e-mailmarketing wordt er veel gekeken naar de geopende e-mails. Echter, er blijft ook een groep lezers over die heeft de mail nooit geopend. Wat doet u hiermee? En waarom zou je hiernaar moeten kijken?
Waarom is het belangrijk om naar de mails te kijken die nooit geopend zijn?
E-mailaccounts, zoals Outlook, Gmail, etc., meten of e-mails wel of niet worden geopend. Als blijkt dat er steeds een flink aantal mails niet wordt geopend, dan komt uiteindelijk het afleveringspercentage in gevaar. Er belanden meer en meer mails in de map ongewenst of erger nog, de mail (nieuwsbrief) bereikt de e-mailbox helemaal niet meer. De betrouwbaarheid van de verzender, u als bedrijf dus, komt daarmee in het gedrang.
Wat doet u ermee?
Uit gesprekken met dealers en autobedrijven is 99% van de tijd het antwoord: “daar doen we niets mee”. De meest voorkomende redenen om er niets mee te doen, zijn:
- Het DMS systeem kan dat niet (werkt niet op die manier).
- Geen tijd voor om dat allemaal uit te zoeken (moet handmatig gebeuren).
- Waarom wel? (brief is verstuurd, je kan niet iedereen tevreden stellen).
Er zijn ook kansen
Naast het feit dat je betrouwbaarheid in het geding is, zijn er ook kansen. Er is namelijk een grote kans dat er wél opens zullen ontstaan wanneer je het volgende doet:
- Maak een selectie van e-mailadressen die nooit hebben geopend.
- Plaats deze in een aparte database (haal deze dus uit je bestaande lijst).
- Richt hier een nieuwe campagne op in.
De adressen die nu wel geopend hebben, kunnen automatisch teruggeplaatst worden in de algemene e-maillijst door het toevoegen van een ‘Marketing Automation Flow’ aan de campagne.
Ga er dus mee aan de slag! Niets doen is geen optie!
Bekijk hier onze voorbeelden