Bij een dubbele opt-in geeft de eigenaar van een e-mailadres toestemming voor het ontvangen van de nieuwsbrief. Wanneer hij/zij zijn e-mailadres op bijv. de website of via Facebook achterlaat, ontvangt hij vervolgens een mail met daarin een link om de inschrijving te bevestigen. Pas wanneer er op de link is geklikt, is deze persoon daadwerkelijk aangemeld voor de nieuwsbrief.
Er zijn een aantal belangrijke redenen om dubbele opt-in te gebruiken:
- Het e-mailadres kan niet misbruikt worden door iemand anders, er volgt immers een bevestigingsmail.
- De database blijft schoon en bestaat alleen uit mensen die daadwerkelijk de nieuwsbrief willen ontvangen.
- Het e-mailadres waarnaar je de nieuwsbrief verstuurt, is altijd een werkend mailadres.
- Deze methode voorkomt vervuiling van je database en verbetert uiteindelijk de deliverability (je betrouwbaarheid op het internet).
Hieronder een voorbeeld van een lijst met allemaal spammails.
Deze mailadressen hebben nog geen bevestiging gegeven en zullen dit ook niet gaan doen. Dit zorgt voor een enorme vervuiling van je database.
Het versturen van grote hoeveelheden e-mails naar ongeldige of niet-bestaande mailadressen is een negatief signaal voor wereldwijde maildiensten als Gmail, Outlook en Yahoo. Wanneer dit gebeurt kom je op de blacklist terecht en wordt je mail niet afgeleverd. Voordat het zover is, zal de mail eerst in de spambox terechtkomen. Bij herhaaldelijk versturen van dezelfde mails kom je vanzelf op de blacklist terecht. Lokale spelers, zoals KPN, Ziggo en XSS4ALL plaatsen regelmatig aanbevelingen voor het optimaliseren van deliverability in de vorm van Postmaster Guidelines. Dit wordt door de e-mail service providers in de gaten gehouden.
Het is simpelweg een feit dat je ‘alles op alles’ moet zetten om het spamfilter ervan te overtuigen dat de eigenaar van het e-mailadres jouw nieuwsbrief wil ontvangen. Ook nu geldt weer dat je een goed ESP systeem moet hebben die dit continu in de gaten houdt. Door het maar blijven versturen van e-mails naar inactieve of niet-geïnteresseerde contacten maak je het jezelf onnodig moeilijk.
De procedure van een dubbele op-in moet daarom gewoon standaard zijn wanneer je e-mailadressen wilt gaan verzamelen middels een inschrijfformulier op de website of via Facebook. Zorg er ook voor dat data zoals link inschrijfmodule, datum, tijd, etc. wordt vastgelegd in het systeem.
Bekijk hier onze voorbeelden van de e-mailnieuwsbrieven.