Wat heeft een website nu met e-mailmarketing te maken, zou je misschien denken. In het antwoord hierop kan ik kort zijn: heel veel als het aankomt op het verzamelen van e-mailadressen.
De gedachte is nog steeds dat de homepagina dé plek is om een inschrijfbutton voor je nieuwsbrief te plaatsen.
Natuurlijk moet er hier één staan, maar het is niet de enige plek waar je een inschrijfbutton zou moeten plaatsen. Wanneer je achter de schermen kijkt naar de data van je website, dan kan je zien waar de meeste bezoekers terechtkomen.
TIP: Bekijk de Top 3 en plaats ook daar de inschrijfbutton voor het aanmelden voor je nieuwsbrief. Het is zelfs mogelijk om 3 verschillende buttons te creëren en zo te testen welke button de meeste aanmeldingen oplevert.
Daarnaast is het toevoegen van een inschrijfbutton op een aparte landingspagina een zeer goede optie. Misschien is de huidige verkoopactie nu niet van belang voor je bezoeker, maar wellicht laat hij of zij het e-mailadres wel achter als je aangeeft “blijf op de hoogte van toekomstige acties”.
Stappenplan:
- Zorg dat je kennis hebt van de data achter de schermen, maak gebruik van Google Analytics.
- Zoek uit wat de Top 3 is van de meest bezochte pagina’s.
- Plaats de inschrijfbutton op deze 3 meest bezochte pagina’s (naast uiteraard de homepagina)
- Test, indien mogelijk, 3 of 4 verschillende buttons/teksten.
Zo hebben wij een aparte nieuwsbrief pagina gemaakt.