Een app, Instagram, Facebook, alle verkopers een LinkedIn profiel én een super website. We willen (en meestal ook hebben) ze allemaal, maar vaak gaat het ook mis. Waarom? De verschillende platforms worden niet goed gebruikt.
Om meer inzicht te krijgen in het gebruik van de diverse social media platforms, zijn we enige tijd geleden een onderzoek gestart. Zo zijn we onder andere bedrijven gaan volgen die beschikken over een app. We hebben ons aangemeld en gekeken wat er gebeurde. Ook hebben we gekeken wanneer er voor het laatst nieuws in de app was gezet. En wat blijkt:
Er wordt bijna geen nieuws in de app gezet!
Om een voorbeeld te geven: bij een van de bedrijven zagen we vanaf januari 2018 slechts 4 berichten. Bij een andere bedrijf dateerde het laatste bericht van 1 maart 2016!
Waar gaat het dan mis?
Naar mijn idee gebeurt het volgende: Er zijn partijen in de markt die heel goed apps kunnen verkopen en het vervolgens ‘gewoon’ overlaten aan het bedrijf. Zo nu en dan sturen zij een bericht met een stukje content (vaak commercieel) wat door het bedrijf zelf in de app gezet moet worden. Maar wie is ervoor verantwoordelijk?
We zien dit helaas ook binnen e-mailmarketing
Er zijn genoeg partijen die e-mailmarketing systemen verkopen of waarvan het ESP systeem gratis gebruikt kan worden. Ook hier zie je het gebeuren: je meldt je aan en vervolgens ontvang je 1 of 2 keer een nieuwsbrief en daarna nooit meer. Wie is er dan verantwoordelijk?
Het gebruik van social media
Kijken we naar social media dan zien we hier voornamelijk de standaard zaken voorbijkomen, zoals: “Bekijk deze occasion” of “Hoe geweldig is deze mooie nieuwe auto” of “Kom nu een proefrit maken!”. Dit zien we terug op Facebook en helaas ook steeds meer op LinkedIn. Weet men wel hoe LinkedIn werkt en wat het doel van dit platform is? LinkedIn is het visitekaartje van jezelf, maar ook van het bedrijf. Immers, je plaatst “content” van het bedrijf.
Social media kan je goed vergelijken met een netwerkbijeenkomst. Maar ga je op zo’n bijeenkomst ook staan schreeuwen: “Kijk eens naar mijn gebruikte auto’s!” of “ Wie wil er een proefrit maken met deze fantastische auto?”.
We willen het allemaal, alleen stel jezelf de vraag: Hebben we voldoende kennis, wie is verantwoordelijk en wat willen we ermee?